Användandet av företagsflaggor debatteras 

25, Dec 2016 by Sigge in Artiklar     inga kommentarer

Det finns många sätt att sprida sitt företag, att synas av både kunder och andra. Många lägger ner stora pengar på marknadsföring och annonser helt enkelt för att det är något som fungerar. I dagens konkurrens måste man göra allt som finns tillgängligt för att inte bara kunna överleva men också ha framgång. Företagsflaggor och skyltar är ett av sätten som ger verksamheten en relativt permanent plats i samhället.

589-5-foretagsflaggorMan vet aldrig vem som kommer att lägga märke till ett företag, så därför är det viktigt att synas lite varstans. De flesta har idag en hemsida och profiler på de olika sociala nätverken. Dessa måste hela tiden uppdateras och användas, det är ett sätt att visa upp vem man är och var företaget är verksamt. Ett annat sätt är genom att sätta upp en företagsflagga som syns på långt håll, ytterligare ett mycket effektivt sätt att visa framfötterna på ett relativt diskret sätt.

Marknadsföring på olika vis

En fördel med att synas på olika ställen är att man når ut till flera kategorier av potentiella kunder. Vissa är mest aktiva på nätet, medan andra finns i omgivningarna runt om verksamheten. Pennor, stämplar, plastpåsar och andra produkter är bra ställen att placera sin information. Idag är det ofta viktigt att ha en logo, något som folk kan komma ihåg och känna igen. Det är denna man ofta placerar på flaggor och andra ställen. Du kan skapa din egen stämpel på Stämpelfabriken.se.

Vikten av en logo är uppenbar inom flera olika branscher. Till och med små barn kan se att det ligger en McDonalds restaurang långt borta genom att de känner igen logon. Och att denna logo också används flitigt. Dels på själva byggnaden men också på flaggor som fladdrar i vinden. Många väljer en färg på sin logo som för tanken till den sorts verksamhet man har. Eller som frammanar vissa känslor hos folk. Grönt för naturliga produkter är ett exempel på hur logon bör vara väl uttänkt. Här finns mer information om flaggor med eget tryck som är populära att använda utanför kontor och företagslokaler.

Debatten om flaggor utanför verksamheten

Det finns dock vissa åsikter om de flaggor som sätts upp utanför butiker och kontorsbyggnader. Även om det inte finns direkta lagar som reglerar allt som har att göra med flaggor så finns det vissa traditioner som de flesta följer. Den svenska flaggan halas vanligtvis upp efter soluppgången och tas ner igen före solnedgången. En annan oskriven lag som ofta följs är också den att företagsflaggorna bör ha en viss storlek jämfört med den svenska flaggan. I denna artikel från Norrköpings Tidningar kan man läsa om hur företagsflaggor debatteras.

Det är inte alla som känner till dessa vanor och traditioner men det kan påverka hur effektiva ens företagsflaggor är. Därför kan det vara bra att informera sig om hur folk i omgivningarna ser på vissa saker innan man inkluderar det i sin marknadsföring. För allra bästa resultat är det viktigt att allmänheten förknippar ens logo med något positivt. En bra produkt eller tjänster som man är riktigt skicklig på. Vissa företag ställer till med fest när de öppnar en ny butik och då kommer företagsflaggan sedan att bli ihågkommen för detta. Möjligheterna är oändliga och det gäller att utnyttja dem allihop.

Effektiv marknadsföring på en begränsad budget

De allra flesta har en begränsad tillgång på pengar och resurser. Alla kronor måste användas på ett vist sätt och det gäller att inte slösa med något. Därför kan företagsflaggor, stämplar och andra metoder som tillåter logon och företaget att spridas till flera personer samtidigt vara ett bra drag. Helt klart är det många små detaljer som alla sammanslagna leder till att ett företag har framgång. Det är bara i vissa sällsynta fall man hör om någon som går direkt till rikedomar och kändisstatus. Och då har de ofta kommit upp med något absolut nytt och revolutionerande.

De flesta små företag plöjer på och gör sitt bästa för att tjäna pengar. Mycket få blir riktigt rika men många klarar sig mer än väl. Det är en kontinuerlig process och man kan aldrig riktigt slappna av. Men detta är en del av verksamheten och något som gör det hela intressant.