Undvik enkla missar som håller nere konverteringsgraden på din webbsida

22, Maj 2017 by Sigge in Artiklar     inga kommentarer

31-6-1-undvik-missar-med-konverteringsgrad

Tidigare så förde ordet konvertering tankarna till en religiös handling där du bytte religion. Men idag så tänker troligtvis de flesta först på sina hemsidor. Hur de ska kunna öka konverteringsgraden och vad som behövs för att konverteringsoptimera sidorna. Nu för tiden så handlar konvertering inte om religion utan om handel. Hur du ska kunna få dina besökare att bli kunder.

Det är inte bara målet att göra dem till kunder som är involverat. Ibland är det andra saker som du vill att dina besökare ska göra. Men det är alltid fråga om att vägleda eller lägga till rätta sidorna så att de fungerar på allra bästa sätt. Många som besöker en sida har något de vill göra. De letar efter en bra produkt, tjänst eller något intressant att läsa. Om inte sidan är optimerad eller inte fungerar så bra kommer de att gå vidare. Det är därför viktigt att lägga ner lite extra ansträngningar just här.

Öka konverteringsgraden genom optimering

Det är inte tanken att du ska lura eller locka dina besökare till att göra något. Istället är det mer frågan om att deras önskningar ska kunna bli uppfyllda. Att detta sedan är i samklang med vad du vill är grunden för konvertering. För att kunna göra detta är det viktigt att känna till dina besökare och hur de tänker. I blogginlägget https://dexter.agency/good-conversion-rate-ecommerce  finns intressant information om vad en konverteringsgrad är för E-commerce.

Många använder sig av testsidor för att kunna komma fram till hur besökarna tänker. De sätter upp två sidor som är ganska lika, men med vissa markanta skillnader. Sedan testar de och ser vilken sida som fungerar bäst. Denna form av optimeringsverktyg kallas för A/B och är ett vad mer populära.

31-6-2-konverteringsoptimering-goda-rad

Vem är din målgrupp?

Samtidigt så måste du ha en klar bild av vem du riktar dig till. Både text, bilder och design bör vara anpassade till din målgrupp. Det säger sig självt att sidor med smink för tonårstjejer inte kommer att se likadana ut som trädgårdsmöbler. Du bör hela tiden ligga steget före och försöka sätta dig in i din målgrupps tankemönster.

Det är inte heller ett medvetet mönster utan många bara reagerar på ett visst sätt. Som tur är kan detta mätas så att du vet precis vad du håller på med. Kontakta konverteringsoptimeringsexpertena på https://dexter.agency innan ni väljer att designa om er webbshop, det kan i många fall löna sig att konverteringsoptimera designen istället för att göra om den helt.

Lär av andras misstag

Innan du sätter igång och totalt förändrar din webbsajt så är det alltså bäst att ta kontakt med experterna. Det kan räcka med några små förändringar i designen för att du ska få bättre resultat. Konverteringsoptimering är diskret och med fokus på detaljerna. En sådan liten sak som bakgrundsfärgen på dina knappar kan göra skillnad här.

Det allra bästa är att anlita en firma som har specialiserat sig på konvertering och optimering. De kan komma med goda råd eller helt enkelt ta hand om det hela för dig. Som grund bör du dock läsa på lite om ämnet, precis som med allt annat så lönar det sig att ha en klar bild. Det finns flera bra artiklar och bloggar som handlar om konverteringsgrad och hur du kan optimera dina sidor. Undvik missarna med konverteringsgrader på din företagssida! Läs mer om hur i denna artikel från Internetworld.

Målet är att tjäna pengar

Syftet med att ha en sajt är att sälja produkter, alternativt ett sätt för folk att komma i kontakt med dig eller boka dina tjänster. De som har en blogg vill att besökarna ska stanna kvar och läsa. Det är väldigt få som bara har en hemsida för sitt stora nöjes skull. Målet är att åstadkomma något. En bra konverteringsgrad får du när ditt mål är det samma som besökarnas.

De flesta har någon gång upplevt att det är svårt att använda en sida. Du hittar inte riktigt fram till betalningen och det ser lite luddigt ut. Detta innebär inte att sajten är oseriös, men kan mycket väl vara ett resultat av att de försummat sin konverteringsoptimering. Det ska vara lätt för besökarna att hitta fram och förstå vad de ska göra. Sidorna ska ladda väl och vara designade med kunderna i åtanke. Slösa inte med dina resurser utan använd dem fullt ut. Veckans Affärer skriver här om hur e-handelföretag förlorar miljoner i onödan.

31-6-3-bra-tips-konverteringsgrad-optimering

Effektiv konverteringsoptimering som fungerar

Nätet är fullt av butiker, sajter och information. Folk är vana vid att surfa runt, skaffa sig information och köpa det de behöver. Rent allmänt så är de inte dumma utan rätt så skickliga på att navigera. Därför är det ännu viktigare att du lägger ner dina resurser på att optimera sidorna och lägga dem till rätta för besökarna. Ge dem något att använda, led dem dit de ska.

Detta är inte det samma som att övertyga dem eller locka dem med snygga annonser. De vet redan mer eller mindre vad de vill ha, det är därför de har klickat sig fram till dina sidor. Det viktiga nu är att allt är tillrättalagt så att de lätt kan ta steget fullt ut och göra just det som är tanken. Med hjälp av de verktyg som finns eller genom att anlita en utomstående firma så kan du vara absolut förberedd och ge dem det de vill ha. Vilket är till nytta för alla parter.

Gå framåt med större konvertering

Målet är att ditt företag ska växa till sig. Det spelar ingen roll om du har ett större företag eller om du precis har kommit igång. Du har lagt ner stor möda och resurser på att komma dit du är idag och vill att det ska fortsätta framåt. Därför är det viktigt att undvika de små missarna som annars kan stå dig dyrt. Satsa istället på konverteringsoptimering och se hur din konvertering kommer att växa till sig. Det spelar ingen roll om det är sakta men säkert, det viktiga är att det går i rätt riktning.