Därför söker allt fler arbetsgivare duktiga förhandlare

07, Aug 2018 by Sigge in Artiklar     inga kommentarer

1182-1

Det är viktigt att kunna förhandla. Inte bara när du har tonårsbarn som vill gå ut lite oftare eller få höjd månadspeng. För många kan det vara den tuffaste förhandlingen av alla. Men det är också vanligt med förhandlingar om dina egna pengar. Den årliga lönediskussionen ger en del rysningar redan månader innan.

Fast ofta så beror utgången på förhandlingen mycket på dig. Om du vet vad du vill och hur du ska presentera det så kan du styra diskussionen ganska mycket. För att det ska fungera är förberedelse a och o. Lär dig så mycket som möjligt om din motpart, oavsett hur gamla de är. Tänk igenom vilka krav du har eller hur långt du själv är villig att gå. Sedan är det bara att sätta igång.

Aldrig för gammal för att lära

Eftersom förhandlingar och diskussioner i allmänhet är en sådan viktig del av affärsvärlden så kan det löna sig att investera i en utbildning. Nu för tiden är det ofta en del av de grundläggande utbildningarna. Unga människor som är redo att komma igång i arbetslivet har därför bra förutsättningar. Men annars finns det mycket att lära längs med vägen. Kurser och utbildningar som ger dig det där lilla extra. Ganska mycket extra faktiskt. Du kan lära dig mer om säljstrategier för b2b företag med Bisevo.

Ibland kan det vara bäst att specialisera sig efter ett tag i arbetslivet. När du redan har en bas av erfarenhet och känner till ditt jobb lite bättre. Du kanske upptäcker att du har en naturlig fallenhet för en viss del av verksamheten. Eller så kräver dina jobbuppgifter att du förkovrar dig och tar på dig mer ansvar. Därför är det inte ovanligt att arbetsgivare skickar sina anställda på olika kortare eller längre utbildningar. De vet att det kommer att gagna företaget under lång tid framöver. Förhandla bättre genom att gå en kurs i förhandlingsteknik.

När du bara måste kunna förhandla

Det är nu inte alla som har det som sitt jobb att förhandla. Om du gör det varje dag kan det vara lättare att klara av även andra situationer. Du har vant dig vid att prata med andra och att få fram det du vill säga. Men ibland så är det dig själv det handlar om. Då kan det vara bra att följa de tips som ges i olika forum eller artiklar. Det är alltid bra att lära sig av andras misstag. Att göra allt du kan för att lyckas i diskussionen som är så viktig.

1182-2

Tidningen Mobil rapporterar i en artikel om en bra förhandlingsteknik. Här är det fråga om de personliga löneförhandlingarna. Det kan vara svårt att få igenom en löneförhöjning som du är nöjd med. En av de första sakerna som kan hjälpa dig på vägen är kunskap. Det är faktiskt en av grunderna för andra förhandlingar också. Ju mer du kan om din motpart eller om det ämne som ska diskuteras desto bättre. Här spelar det ingen roll om det är miljonkronors kontrakt eller din månadslön. Om du är väl förberedd är chansen stor att du blir nöjd med resultatet.

En del av arbetslivet

Vissa positioner innebär en konstant förhandling med olika kunder. De har sina tankar om hur mycket de vill betala eller vad de vill att du ska göra. Ditt företag å andra sidan har också en viss budget eller plan för verksamheten. Poängen med förhandlingar är sedan att hitta den gyllene medelvägen, där båda parter känner att de har lyckats. Det är inte alltid meningen att du ska vinna, utan att en kompromiss eller överenskommelse ska nås.

Eftersom detta är ett vanligt inslag i de flesta företag så har det börjat bli ett krav vid anställning. Kanske inte att du har en stor utbildning inom området men att du har erfarenhet och vet vad du ska göra. Svenska Dagbladet rapporterar här om att förhandlingsteknik är en viktig kunskap för den som vill ha jobb. Allt fler arbetsgivare vill ha bra förhandlare i leden.

Därför kan det vara en tanke att fokusera lite mer på det under din utbildning, om det är möjligt. Tycker du om att jobba med förhandlingar eller tror att det kan vara något för dig så kanske en mer specialiserad kurs är på sin plats. Det handlar om en investering i dig själv. Alla borde få trivas på jobbet. Så om det kan ge dig bättre förutsättningar att syssla med något du tycker om så är det väl värt ansträngningen.

Bra på att prata

Det kan naturligtvis hjälpa om du är bra på att prata. Men en förhandlare går djupare än så. Du måste veta precis vad du har att erbjuda, men också hur det kan anpassas till motpartens behov. I vissa kulturer är det den personliga kontakten som värdesätts allra högst. När du har lärt dig små detaljer om det andra företaget som kanske inte har något direkt att göra med ämnen ni diskuterar.

Målet är att hitta en lösning om det bara är möjligt. Så att vara flexibel kan vara en fördel. Du börjar med en tanke, vad du vill ha ut av förhandlingen. Men ibland kan det vara nödvändigt att gå en annan väg. Att kunna svänga om mitt inne i diskussionen och ändå få det alla vill ha. Det tar ofta tid att bli en riktigt bra förhandlare, men det är fantastiskt hur en del klarar av det. De kan sitta i flera dagar och prata med sin motpart för att till sist komma fram till en lösning.

1182-3

Förhandla i små saker

Nu är det inte alla som jobbar som rena förhandlare. Men det kommer upp hela tiden, i små och stora saker. Din lön är en klassiker, där måste du kunna ta fram orsaker till varför du bör få högre lön. Det är ju inte bara en fråga om att kräva något. Om du kan visa på varför du har något att bidra till företaget så kanske du får igenom dina önskningar. Det kan också vara ett bra tillfälle att visa din arbetsgivare att du faktiskt är en bra förhandlare. Framtiden verkar ligga hos förhandlarna så det är något du bör kunna.